HAZARDTÜRK
HOŞGELDİNİZ BİLGİ PAYLAŞIMI İÇİN LÜTFEN ÜYE OLUNUZ
ÇIĞ HAKKINDA GENEL VE PRATİK BELGELER 2 2251_afet1
HAZARDTÜRK
HOŞGELDİNİZ BİLGİ PAYLAŞIMI İÇİN LÜTFEN ÜYE OLUNUZ
ÇIĞ HAKKINDA GENEL VE PRATİK BELGELER 2 2251_afet1
HAZARDTÜRK
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

HAZARDTÜRK

DOĞAL AFETLER,ARAMA KURTARMA,YANGIN,KBRN (NBC), İLKYARDIM,ASTROLOJİ PAYLAŞIM PORTALI
 
AnasayfaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 ÇIĞ HAKKINDA GENEL VE PRATİK BELGELER 2

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
h@z@rd
SİTE KURUCUSU ADMİN
SİTE KURUCUSU ADMİN
h@z@rd


Mesaj Sayısı : 402
Rep : 5500
Rep Gücü : 18113
Nerden : geldik gidiyoruz
Kayıt tarihi : 24/07/09
Yaş : 43

ÇIĞ HAKKINDA GENEL VE PRATİK BELGELER 2 Empty
MesajKonu: ÇIĞ HAKKINDA GENEL VE PRATİK BELGELER 2   ÇIĞ HAKKINDA GENEL VE PRATİK BELGELER 2 Icon_minitimePtsi Tem. 27, 2009 12:01 pm

ÇIĞA YAKALANIRSANIZ

Eğer Dışarıda Bulunuyorsanız :
 Çığ başladığında, çığın büyüklüğüne, hızına, patikanın genişliğine, çevredeki araçlara ve daha güvenli yerlere bağlı olarak o alandan çok hızlı bir şekilde ayrılmaya karar vermek.
 Çığın daha yavaş, yüksekliğinin az olduğu kenar kısımlarına ulaşmaya çalışmak.
 Ses ve Ses kaynakları ile insanları uyarmaya çalışmak.
 Kayak yapıyorsanız, kayak takımını çıkarıp atarak, sabit ağaç, kaya veya başka bir cisme tutunmaya çalışmak.
 Kırılmış ağaç ve kaya parçalarından korunmaya çalışmak.
 Yerden destek alarak yüzme hareketi yaparak akan karın üstünde kalmaya çalışmak.
 Ağzı sıkıca kapatmak, mümkünse kafa kar altında kaldığı anda uzun süre nefesi tutmaya çalışmak.
 Akış sırasında bacaklar ve kollar birbirine yapıştırılarak oturma pozisyonu almak, çığ durmadan kısa süre önce bacaklar ile yeri sertçe iterek (zemin sert ise) kalkmaya çalışmak.
 Çığ durmadan önce mutlaka bir el yüzün önünde diğer el baş tan yukarıda tutmak ve kar altında ki zaman boyunca hayati önem taşıyacak olan nefes alınan boşluğu (hava kesesi) genişletmek ve başı sağa sola çevirmeye çalışmak.
 Karda ses iletimi az olmasına rağmen eğer yüzeye yakın olduğunuzu hissediyorsanız yada bu varsayımı ihmal etmemek için bağırmak faydalı olabilir.
 Araştırmalara göre, sırt çantası taşıyanların çığın topuğu civarında yüzeyde kalma şansları taşımayanlardan daha fazladır.
 Çığa maruz bölgelerde yaşanıyor ise üzerimizde metal bulundurmak uygun olacaktır. Çünkü metal parçası dedektörle aramayı kolaylaştıracaktır.
Eğer Bir Aracın İçinde Bulunuyorsanız :
 Motoru durdurup, ışıkları söndürmeli
 Araçtaki oksijen miktarını korumak için sigara içmemeli, kibrit yakmamalı
 Telsiz varsa çağrı yapılmalı ve alıcı konumunda sürekli açık tutulmalı
 Dışarı ses ve ışık verecek herhangi bir alet faydalı olabilir
 Araçta çubuk vb. alet var ise kar içine yukarı doğru batırıp kurtarma ekiplerinin çubuğu görmelerini ümit etme şansı olabilir
 Son olarak ta çevreleyen karı kazmaktır. Ancak kişi kendini güvende hissetmiyor ise araç içinde beklemek daha emniyetlidir.

ÇIĞDAN SONRA
Çığ olduktan sonra en kısa zamanda İlgili kişi ve kurumlara haber verilerek yardımın kısa sürede ulaşması sağlanır. Bunlar Valilik bünyesindeki kurumlar ve bölgeye en yakın Askeri Birliklerdir.

ÇIĞDA ARAMA VE KURTARMA TEKNİKLERİ
1. Göz ve kulak ile arama
2. Elektronik alıcılar ile arama
3. Sondalama
4. Kurtarma Köpekleri
5. Radar
6. Magnetometre
Göz Ve Kulak İle Arama :
Bu teknik tüm arama yöntemlerinin ilk basamağını oluşturur. Çok basit ve hızlı uygulanabilmesine rağmen kar altında olan kazazedeleri,
 Kardaki ses iletiminin az olması,
 Arama süresinin sınırlı olması,
 Görüş mesafesinin, sis, gece, kar yağışı gibi unsurlar nedeni ile tespit etmek imkansız hale gelebilmektedir.
Elektronik Alıcılar (CPS) İle Arama :
CPS: Dalga boyu çok küçük ses frekansları yayınlar. Eğer kazazede bir alıcı taşıyor ise kısa sürede kurtarma grubundaki cihaz ile kazazedelerin yerlerini bulmak mümkün olabilmektedir Ancak;
 Cihazın kazazedenin cebinde, çantasında, araçta olması,
 Cihazın verici konumda bulunmaması
 Pilinin azalmış veya bitmiş olması,
 Arama yapan grubun arama hızı, ve eleman sayısının az olması,
 Kazazedenin pozisyonunun uygun olmaması , bulunma şansını azaltabilir.
Sondalama :
Kazazedeleri metal çubuklar ile arama sık kullanılan bir yöntemdir. Uzunlukları 3-6 m. arasında değişen hafif ve katlanabilir özellikteki çubukların kara sokularak kazazedeye teması sonucu kişiyi bulma yöntemidir. Mümkün olduğunca çabuk arama yapılabilmesi, uygulamasının kolay ve uzmanlık gerektirmemesine karşı arama derinliğinin çubukların boyları ile sınırlı olması, yavaş yapılması, emin olmama faktörü ihmal edilmeyecek boyuttadır. Tecrübeyle gelişir.
Sondalama yapılacak yerin seçimi çok önemlidir. Tüm patikayı aramak anlamsız ve çok zaman kaybettirecek bir işlemdir. Arama yapılacak yerler arasında;
 Arama köpeğinin belirleyeceği bir lokasyon ve çevresi,
 Kar aracı veya kazazedenin bir eşyasının yüzeyde bulunduğu alanlar,
 Kazazedenin vücudunun kar akışı sırasında takılacağı yerler,
 Çığ akışının menderesli olması durumunda, çığın menderes yaptığı köşeler ve yakın civarı
 Nihai olarak durma bölgesi sayılabilir.

Kaba arama : Sondalamanın sıklıkla kullanılan türüdür. Sondalama hatlar boyunca yapılır. Her bir hattın arası yaklaşık 70 cm’ lik aralıktır. Her bir çubuk arası ise yaklaşık 75 cm’dir.
Eğer aramada görev alan insan sayısı az ise o takdirde “bir açıklıklı kaba arama” yönteminin kullanılması daha iyidir. Bu teknikte arayıcılar çubuğu ilk olarak sol ayağın dışına,ikinci olarak sağ ayağın dışına batırır. Bu yöntemin yoğunluğu da aynıdır.

Hassas Arama : Kaba aramanın defalarca uygulanmasının ardından başarısız olunduğunda uygulanılır. Arama yoğunluğu 70x30 cm’dir.
Kurtarma Köpekleri :
Çığ kurtarma köpekleri , elektronik cihazlar taşımayan kazazedeleri bulmada kullanılan en iyi yoldur. Köpek bakıcısının özel işaretlerine gerek duymadan arama yapabilir ve çok hızlı hareket eder.
Fakat; Köpeğin eğitim ve kalitesi,bakıcısı yanında değilse korkmuş ve kızmış olması, arama yapılacak alana ulaştırmadaki zorluk, kazazedenin 2 m’den daha derinde olması,arama grubu içindeki kişilerde veya alanda güçlü koku kaynaklarının varlığı,rüzgarın etkisi,yoğun çok sertleşmiş kar arama çalışmalarını olumsuz bir şekilde etkileyebilir.
Radar :
Radar cihazı,reflektör taşıyan kazazedeleri bulmada kullanılan etkin bir cihazdır. Reflektör taşıyan insan sayısının az olması ve reflektörlerin ucuz olmasına rağmen cihazın pahalı olması bu yöntemin dezavantajıdır.
Magnetometre :
Magnetometre bir metal detektörüdür. Araba,kar aracı vb. büyük metal cisimleri bulmada kullanılır.

ÇIĞDA İLK YARDIM

A- ŞUURU YERİNDE İSE
1- Şekerli sıcak içecekleri azar azar veriniz,
2- Vücut içindeki ısıyı artırmak için hareket ettiriniz,
3- Bütün bu işlemler kapalı yerde normal oda ısısında yapınız,
4- Nabız ve solunumu devamlı olarak kontrol ediniz,
5- Kuru giysi giydiriniz, battaniye ile sarınız.
6- Donan kişiyi sarsmadan battaniyeye taşıyınız.
B- ŞUURU YERİNDE DEĞİL İSE
1- Kişiyi öne meyilli olarak yana yatırınız (NATO Yatırılışı)
2- Solunumu durmuşsa ağızdan ağza yapay solunum yapınız,
3- Hastane üç saatten fazla uzakta ise vücudu ısıtmak için fazla hareket ettirmeyiniz,
4- Ağızdan içecek sulu gıda vermeyiniz,
5- Nabız ve solunumu devamlı olarak kontrol ediniz,
6- Battaniye ile örtünüz. Hastaneye taşıyınız.

ÇIĞDAN CANLI KURTULMA ŞANSI

Amerika,Avusturya,Kanada ,İsviçre ve Fransa’da yapılan istatistik çalışma verileri :
 Ciddi bir şekilde yaralanmamış ve çığ sonucu tamamıyla gömülmüş bir kimsenin kurtulma şansı 15. dakikaya kadardır
 15 .ve 35. dakikalar arasında, karda hava kesesi oluşturamayan ve tamamı ile gömülü tüm kazazedeler boğularak ölmüşlerdir.
 Yaklaşık 90 dakika kar altında kalan kazazedelerden kurtulanlar olmuş ancak 90. ile 130. dakikalar arasında değişen oksijen yetersizliği ve hipotermi (vücut ısısının düşmesi, donma) sonucu ölmüşlerdir.
 Kurbanların biraz daha fazla yaşamaları ancak büyük bir hava kesesi veya yüzeye kadar uzanan bir hava deliği vasıtasıyla mümkündür.
Çığa yakalanan insanlardan canlı kurtulanların yüzdesi
%80 Yüzeyde kalanlar
%55-60 Bina veya araç içinde kalanlar
%40-45 Kısmen veya tamamen gömülü olanlar
Çığlardaki ölüm nedenlerinin yüzdesi
%65 Boğulma
%25 Ağaç, kaya veya diğer cisimlerin çarpması
%10 Hipotermi ve şok
Kar altında kalma süresine bağlı olarak canlı kurtulanların yüzdesi
% 20 30 dakikadan daha fazla
%13 1 saatten daha fazla
% 7 2 saatten daha fazla
% 4 3 saatten daha fazla

Kurtarılma şansı (%)
Kar altında kalma süresine bağlı olarak yaşama şansı



Canlı kurtulma yüzdesi (% )
Kar derinliği ile canlı kurtulma yüzdesi arasındaki ilişki

Çığdan çıkarılan bir kişinin battaniyeye sarılarak en yakın sağlık merkezine ulaştırılması gerekir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
ÇIĞ HAKKINDA GENEL VE PRATİK BELGELER 2
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» SEL HAKKINDA GENEL VE PRATİK BİLGİLER
» ÇIĞ HAKKINDA GENEL VE PRATİK BİLGİLER
» İLKYARDIM HAKKINDA PRATİK BİLGİLER
» AFAD ( İL AFET VE ACİL DURUM MÜDÜRLÜĞÜ ) HAKKINDA GENEL BİLGİ
» M.G.K VE M.G.K GENEL SEKRETERLİĞİ KANUNU

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
HAZARDTÜRK :: DOĞAL AFETLER :: ÇIĞ :: ÇIĞ HAKKINDA BİLGİLER-
Buraya geçin: